Franchise: de voor- en nadelen

Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u op een rij.

Franchise in het kort

Bij franchise gaat een zelfstandig ondernemer, de franchisenemer, een zakelijke overeenkomst aan met een franchise-organisatie: de franchisegever. De franchisenemer gebruikt tegen betaling de handelsnaam van de franchisegever. Belangrijk daarbij is dat de franchisenemer volledig voor eigen rekening en risico opereert.

Soorten franchise

  1. Hard-franchise Hierbij zijn er harde, gedetailleerde afspraken over vrijwel de gehele bedrijfsvoering. De franchisegever bepaalt zaken als winkelconcept, assortiment, inkoop en marketing. Het is de meest voorkomende vorm van franchise.
  2. Soft-franchise Is voor de franchisenemer vrijblijvender, want hij heeft binnen bepaalde kaders meer speelruimte en keuzevrijheid over zaken als het assortiment en inkoop. Risico: de formule kan enigszins verwateren. - De meeste grote franchiseformules hebben naast franchisevestigingen ook eigen vestigingen.

I. Voor- en nadelen voor de franchisenemer

Voordelen voor franchisenemer

  • een bekende en succesvolle formule gebruiken;
  • je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden;
  • alleenrecht om handelsnaam in een bepaald gebied te exploiteren;
  • direct bij de start een beproefd product- of dienstenpakket aanbieden;
  • kostenvoordeel doordat een aantal activiteiten, waaronder marketing, assortimentsbepaling en inkoop, centraal wordt geregeld;
  • franchisegever is verantwoordelijk voor onderhoud van de formule;
  • begeleiding en advies bij ondernemerschap.

Nadelen voor franchisenemer

  • betalen voor gebruik van franchisesysteem;
  • conformeren aan richtlijnen en procedures van franchisegever;
  • minder vrijheid vergeleken met ongebonden ondernemerschap;
  • ondernemersrisico ligt volledig bij franchisenemer.

II. Voor- en nadelen voor de franchisegever

Voordelen voor franchisegever

  • snelle groei mogelijk;
  • laag kapitaalbeslag;
  • beperkt risico: franchisenemer opereert voor eigen rekening en risico;
  • lokale marketinginspanning en betrokkenheid.

Nadelen voor franchisegever

  • succes van formule afhankelijk van kwaliteiten franchisenemer;
  • geen directieve, maar meer motiverende sturing van verkoopkanaal.

Auteur: De Zaak


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »