Social media binnen franchiseorganisaties

Hoe Online Communicatie en Social media tot meer sales leiden

In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social media. Veel wordt nog klassiek geïnvesteerd in printcampagnes, brochures en krantjes en magazines.  Op online gebied zien we langzamerhand wel meer reclame d.m.v. bannering en winacties.

Problematiek – Uitdaging

Bij franchise organisaties is er altijd de uitdaging van de landelijke uitstraling/ boodschap van het merk versus het lokale ondernemerschap. Tot op heden ging dat goed omdat de merkbeleving van een consument gericht was op het merk. Een sterk merk stond voor betrouwbaar, kwaliteit, op veel plekken verkrijgbaar.

In de huidige tijdsgeest zien we dat consumenten anders kijken naar merken, zich anders oriënteren en ook de communicatie anders verloopt. Social Media heeft daar een belangrijke rol bij ingenomen. Communicatie gaat nu in veel gevallen anders om. Consumenten praten over merken en delen nieuws, ervaringen etc. Tevens zijn consumenten meer gericht op de mens (en) achter het merk of product, “wie ben je en wat beweegt je”.

Lokale franchisenemers hebben veelal  verschillende klantengroepen afhankelijk van de ondernemer en de plek van de onderneming. Dat vraagt om een gerichte communicatie waarbij toon en kernwaarden van het kantoor een belangrijke rol spelen bij de communicatie.

Op corporate niveau wordt anders gecommuniceerd dan lokaal. Dat heeft veelal te maken met belangen en het bouwen van een lokale community.

Franchisegevers laten om die reden de social media strategie vaak liggen en beperken zich tot het zenden  van info via Twitter of Facebook. Actieve lokale franchisenemers nemen vaak zelf het initiatief de eigen social media strategie invulling te geven. Hierdoor ontstaat wildgroei en kan het afbreuk doen aan  het  merk. Tenslotte een actie met een hamburger die  ergens niet te krijgen is of niet smaakt kan invloed hebben op de gehele organisatie.

CENTRAAL ------------ > LOKAAL

SENDING    ------------ > ENGAGING

BRAND        ------------ > ENTREPRENEURSHIP

Franchiselab  Social Media en Online Communicatie

Franchiselab is de specialist op het gebied van franchise. Zij helpt franchiseorganisaties het maximale uit de formule te halen. In samenwerking met DigiDoen heeft zij een exclusief programma ontwikkeld op het gebied van social media en online communicatie. Het geeft inzicht in de mogelijkheden van nieuwe media om klanten te werven en te onderhouden. Via actieve sessies helpen we franchiseorganisaties bij het opzetten van zowel een corporate strategie en lokale franchisenemers bij het opzetten van een lokale community.


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »