Als je doet wat je altijd deed…

In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks - en soms dankzij - de crisis kansen blijven zien en samen met andere ondernemers willen doorbouwen aan hun bedrijf. Zij begrijpen heel erg goed dat het geen zin heeft om energie te steken in ontwikkelingen die je niet kunt beïnvloeden en richten hun energie alleen op zaken waar ze wel invloed op hebben. Op de eerste plaats is dat natuurlijk zichzelf. Ze passen zich aan, ze veranderen mee, ze vinden zichzelf opnieuw uit. Ik leer daar van, het inspireert me om hetzelfde te doen.

Maar hoe vind je jezelf en je onderneming opnieuw uit? Verandering roept in de basis weerstand op. Er is altijd wel een reden te bedenken om het niet te doen. Door de crisis ingegeven blijven werknemers zitten in een baan waar ze ongelukkig zijn. Ondernemers brengen hun kosten terug tot het absolute minimum en verkeren mede daardoor in een soort winterslaap. Veranderen vereist daarbij risicobereidheid en laat momenteel, binnen de financiële dienstverlening, risico’s uitsluiten nu hoog op het prioriteitenlijstje staan. Dat is de prijs die we betalen voor compliance en oplopende regeldruk.

Maar het kan zeker wel! Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Voorbeelden van ondernemingen die zich al dan niet opnieuw hebben uitgevonden zijn voor mij in dat licht zeer inspirerend. Tekenend is het verhaal van Kodak dat de opkomst van digitale fotografie miste en camera’s met rolletjes bleef produceren. Kodak is vorig jaar failliet gegaan. Wehkamp is een mooi voorbeeld van een onderneming die wel succesvol is getransformeerd. Het veranderde zichzelf van traditioneel postorderbedrijf tot marktleider in online winkelen. Het is nu het grootste online warenhuis van Nederland.

Wat leer ik hiervan? We moeten met elkaar blijven bewegen. Kritisch blijven, de gang van zaken ter discussie stellen. Juist nu. Nieuwe initiatieven in de markt stimuleren, ondernemers die het anders willen doen helpen. Die moeten alle ruimte krijgen. Stoppen met zure reacties op internetfora op ondernemers die het anders doen. Hulde aan hen bij wie het glas half vol is. Zij zorgen er voor dat de financiële sector uiteindelijk sterker uit de strijd komt dan hoe ze er in ging. Wat doe jij morgen anders?

Deze column is speciaal geschreven voor het NewFinancialForum: klik hier


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »