Komkommertijd

Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland trekt er weer massaal op uit om van een welverdiende vakantie te genieten. Traditioneel worden de zomermaanden door het gilde der verkopers als komkommertijd aangeduid. Ik heb me altijd afgevraagd wat dat is. Even Googelen levert op: de slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden, dus in de maand augustus, als de komkommers rijp zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is; hd. die Sauregurkenzeit; eng. the cucumber-time (anno 1700); the big-gooseberry time. Diezelfde verkopers zien dit “gegeven” dan ook als een uitgelezen rechtvaardiging om zelf dan ook maar niet al te veel verkoopinspanning te leveren. Bij sommige zaken moet je je neerleggen. De komkommertijd is een dergelijk gegeven.

Commercianten, ik mag me er ook toe rekenen, zoeken de redenen van tegenvallende prestaties nogal eens buiten zichtzelf en weten dit, communicatief vaardig als ze zijn, naar anderen goed te verwoorden. Hierdoor gaan we met elkaar ook echt in een komkommertijd geloven en dat is naar mijn smaak een “self fulfilling prophecy” van het zuiverste water. Proactieve verkopers hebben in de zomermaanden immers altijd goed zaken gedaan. Ruim 20 jaar geleden heeft Stephen Covey in zijn boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” proactiviteit al benoemd als één van die eigenschappen. Proactief zijn is meer dan initiatief nemen. Proactieve mensen nemen initiatief om gebeurtenissen te beïnvloeden waarop ze invloed kunnen hebben. De overtuiging dat je je klanten en prospects ook in de zomermaanden kunt overreden zaken met je te doen is de basis voor commercieel succes.

Jouw (toekomstige) klanten zitten echt geen twee maanden op de camping. Door de nationale vakantiespreiding gaan ze ook niet allemaal in de zelfde week weg. Zeker de helft neemt gewoon de telefoon op als je ze nu zou bellen. Sterker nog, doordat zij wel geloven in het bestaan van de komkommertijd en dus niet achter klanten aan jagen, zullen ze alle tijd hebben om met jou de communicatie over en weer aan te gaan. Omdat jouw concurrenten ook in de komkommertijd geloven, heb je bovendien het rijk alleen! Wel beschouwd is de komkommertijd een zegen voor slimme verkopers. Verkopers die begrijpen hoe je deze naar je hand kunt zetten. Een van de grootste Nederlandse filosofen van de afgelopen decennia heeft wel eens gezegd: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.” Geldt dat ook voor jou en voor jouw mensen?


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »