Zonder kwantiteit geen kwaliteit

Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben, als niemand er gebruik van maakt zal het gedoemd zijn om in alle schoonheid te sterven. In onze franchise praktijk hanteren we om die reden naast een break-even punt gemeten in maanden er ook altijd een gemeten in aantallen franchisenemers. Ook hier blijkt dat niets meer bijdraagt aan de gezondheid van een franchiseformule dan een toename van het aantal aangehaakte ondernemers. Het is dan ook niet verassend dat veruit de meeste formules willen groeien. De vraag is natuurlijk hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Vaak zien wij dat de directeur van de formule zelf een belangrijke rol bij de recruitment van franchisenemers speelt. Niet zelden weet hij kandidaten met een passievol betoog in vuur en vlam te zetten waarna men niets meer van hem verneemt. Hij zet de gang vol maar er komt niemand in de kamer, noemen we dat ook wel. Het ontbreekt hem aan tijd en structuur om dit succesvol te kunnen doen. Formulemanagers in loondienst blijken daarbij vaak de handen vol te hebben aan het managen van de bestaande groep franchisenemers. Zeker in perioden van laagconjunctuur vertoont deze groep veel overeenkomsten met kikkers in een kruiwagen. Zie die er tijdens een roerige rit allemaal maar eens in te houden.

In deze tijden is de behoefte aan groei van het aantal franchisenemers evengoed juist het grootst en hoe ga je dat als formule oplossen? Steeds vaker wordt toevlucht gezocht tot traditionele werving- & selectiebureaus. Deze zijn gespecialiseerd in het werven van mensen voor loondienstverbanden. Ze zoeken wat af op de Monsterboards van deze wereld en natuurlijk in het eigen bestand. Bij het selectieproces wordt een HR aanpak gehanteerd. In de praktijk blijkt deze aanpak echter weinig succesvol. Er komen wel kandidaten aan tafel maar bij nadere inspectie komt naar voren dat er bij hen geen ondernemersbloed door de aderen stroomt. Of erger nog: door de weinig concrete aanpak worden echte ondernemers weggejaagd.

De oorzaak blijkt voor de hand liggend: ondernemers laten zich niet werven, daar moet je heel gericht op jagen. Vervolgens is de selectie geen HR proces maar een sales pitch. Natuurlijk bekijk je de geschiktheid van de kandidaat maar vergeet niet dat je iets aan het verkopen bent. Kijk altijd door de bril van de potentiële franchisenemer. What’s in it for him!

Het vinden van goede kandidaten en deze vervolgens als franchisenemer bij je formule krijgen blijkt evengoed een lastig proces. Het kan een goede stap zijn om dit uit te besteden aan een specialist. Doe dat dan wel aan een partij die gespecialiseerd is in het vinden van ondernemers en zorg er voor dat je daar een intensieve samenwerking mee aan gaat. Het hele traject van de eerste kop koffie tot het tekenen van het contract kan immers enkele maanden duren. In die tijd wil je je kandidaat natuurlijk wel geboeid houden.


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »