De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan consultants blogt er lustig op los en dat geeft ons dan weer de nodige food for thought! Zo kwam ik afgelopen week een beknopt overzicht tegen van de 5 valkuilen voor de startende ondernemer. Bijgaand heb ik deze voor je op een rij gezet en naar de Nederlandse situatie vertaald.

Valkuil 1 - Onrealistische verwachtingen. Kiezen voor een franchiseformule op basis van voorgespiegelde omzetten zonder zelf een goed doortimmerd ondernemersplan te maken is zeer onverstandig. Neem bij het maken van een begroting ook zeker niet de omzet van een concurrent in de regio als referentie. Dat zegt niets over de plek waar jij wilt beginnen. Zorg dat je zelf vaststelt wat het potentieel is. Wil je een winkel openen en heb je een locatie gevonden? Ga dan zelf op onderzoek uit en turf bijvoorbeeld het aantal passanten per dag.

Valkuil 2 – Onvoldoende kapitaal.  Houd bij het opstellen van de begroting rekening met mogelijke kostenoverschrijdingen en vertragingen. Zorg dat je voldoende kapitaal hebt om ten minste nog zes maanden open te kunnen blijven. Vaak draaien startende franchisenemers zo dicht op budget dat ze niet de middelen hebben om langer overeind te blijven als het echt tegen zit. Gevolg is dat ze bij het openen van de deuren zo gefocust zijn op geld verdienen dat ze het meest voor de hand liggende missen: het krijgen en houden van tevreden klanten!

Valkuil 3 – Gemakzucht. Aanbod creëert vraag is wel een hele makkelijke manier om naar acquisitie te kijken. Je kunt er niet van uit gaan dat klanten de weg naar jouw bedrijf wel zullen weten te vinden. Binnen gaan zitten en naar de telefoon en de voordeur kijken totdat een klant zich meldt, heeft nog nooit gewerkt. Verwacht niet dat klanten naar jou komen maar ga zelf naar je klanten toe. Social media, netwerken, laten weten dat je er bent. Maak daartoe een plan en volg dat plan ook consequent.

Valkuil 4 - Ongeduld. Zeker als het tot stand komen van de overeenkomst en het opzetten van de eigen vestiging veel tijd heeft gekost wil een franchisenemer direct aan de slag. Daardoor vergeet men nogal eens om te investeren in goed opgeleide en getrainde medewerkers en dat kan een dure vergissing zijn. Waarom? Zonder goede marketing, getraind personeel of zonder een onderscheidend product of dienst komen klanten wel naar de opening maar zullen ze daarna niet snel meer terugkomen. Sterker nog ze zullen de slechte ervaring met hun vrienden en familie delen en via social media wereldkundig maken. Vergeet niet: een goede naam komt te voet en gaat per BMW.

Valkuil 5 – Locatie op prijs kiezen.  Het is altijd aan te bevelen om als ondernemer je kosten in de gaten te houden. Bij huur zijn zeker ook grote besparingen te realiseren als je weet hoe je dat moet aanpakken. Neem in ieder geval een goede location searcher in de arm en vervolgens een partij die het (huur)contractbeheer voor je verzorgd. Zij zullen je ook vertellen dat locaties met een lage huur dat meestal niet voor niets hebben. Je zit lang aan een huurcontract vast. Penny wise and pound foolish, zo klinkt een bekend Engels gezegde niet voor niets.

Dit zijn zeker niet alle valkuilen die voor een startende franchisenemer op de loer liggen. Ze hebben echter wel een gemeenschappelijk thema: springen in het water voordat je weet hoe diep het is.

Wil je een bedrijf starten? Beantwoord dan voor jezelf eerst de volgende vier fundamentele vragen:

  1. Realistisch, niet waarschijnlijk, wat moet de omzet zijn om binnen zes maanden break-even te draaien?
  2. Realistisch, hoeveel tijd ben je bereid in het bedrijf te steken?
  3. Realistisch, wie zijn je klanten? En alsjeblieft niet zeggen: "iedereen". Zelfs HEMA zegt dat niet.
  4. Realistisch, hoe laat je weten dat je er als bedrijf bent en wat je voor je doelgroep kunt betekenen? Alsjeblieft niet zeggen: "mond tot mond reclame". Dat is een bonus, geen marketingplan.

Als je deze vragen goed kunt beantwoorden dan is de kans dat je de vijf valkuilen voor de startende franchisenemer kunt ontwijken behoorlijk groot.


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »