Gratis en vrijblijvend

Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is er nog een die in dezelfde categorie lijkt te vallen. Als we ze gebruiken zeggen we eigenlijk dat iets pas bijzonder aantrekkelijk, goed of mooi is wanneer er een aanzienlijke inspanning voor geleverd is. Veel consumenten blijken deze redenatie er ook op na te houden wanneer ze op zoek zijn naar een specifiek product of dienst. Een mooi kledingstuk of een briljant advies dat niet op iedere hoek van de straat beschikbaar is krijgt alleen al door zijn schaarste en de moeite die de afnemer zich moet getroosten om het in handen te krijgen meer waarde. Toch menen veel ondernemers de drempel van hun zaak te moeten verlagen door te benadrukken dat hun producten en diensten juist niet bijzonder zijn.

Dat doen ze op de eerste plaats door te verkopen op prijs. Ze bieden kortingen of zelfs gratis diensten aan. Vaak vraagt een klant om korting als hij niet tevreden is. Er moet iets aan de prijs gedaan worden als de toegevoegde waarde van het product of dienst voor hem niet duidelijk is. Ik ben er van overtuigd dat het ook andersom werkt. Door nadrukkelijk met kortingen te werken en de lage prijs te benadrukken, loop je het gevaar dat je uitstraalt dat je product of dienst inferieur is aan de concurrentie. Als je hoge kwaliteit levert, speelt de prijs een kleinere rol. Je hoort nu vaak dat door de crisis de consument steeds meer op zoek zou zijn naar goedkope oplossingen. Niets blijkt minder waar. Zolang prijs en kwaliteit in balans zijn, is de consument nog steeds bereid geld uit te geven.

Daarnaast benadrukken ondernemers ook graag dat ze voor de klant weliswaar werk willen verzetten maar dat dat in eerste instantie vrijblijvend is. Daarmee geven ze onbedoeld het signaal af dat het hen volledig koud laat wanneer een klant na het eerste gesprek de deur uit loopt en nooit meer terug komt. Dat is naar mijn smaak echt een gemiste kans. Leg de morele claim direct als een klant binnen loopt. Vertel dat je graag je tijd en kennis investeert en dat je in het verlengde daarvan je product of dienst aan hem of haar wil verkopen. Je runt geen sociale werkplaats maar een commerciële onderneming.

Succesvolle ondernemers benadrukken juist dat hun product of dienst niet gratis of goedkoop is maar juist geld kost omdat het werkelijk toegevoegde waarde biedt. Ze hebben een schitterend bedrijf en behoren tot de beste uit hun vak. Dat is niet goedkoop, laat staan gratis en zeker niet vrijblijvend. Ben niet arrogant, wel zelfverzekerd. Als jij niet in jezelf gelooft, hoe kun je dan van je klanten verwachten dat zij dat wel in jou doen?


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Focus aanbrengen op je corebusiness

    24.05.2012
    Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »