Focus aanbrengen op je corebusiness

Als mkb-ondernemer ben je vaak verkoper, secretaresse, it-er, marketeer, inkoper en boekhouder in één. De meeste ondernemers komen dan ook tijd tekort. De ondernemer heeft vaak de neiging alles zo lang mogelijk zelf te doen omdat personeel meestal een te grote kostenpost vormt. Dit is vast herkenbaar maar is het ook slim?

Op het eerste gezicht lijkt dit van wel, slim ondernemen begint bij het laag houden van kosten en personeel is inderdaad een van de grootste kostenposten die de ondernemer heeft. Echter de hoofdactiviteit, de corebusiness, van de ondernemer is natuurlijk het verlenen van zijn diensten of het verkopen van zijn producten aan zijn klanten. Idealiter wil de ondernemer natuurlijk het aantal uren dat hij aan zijn corebusiness besteedt maximeren. Als de ondernemer zich ook continue moet bezighouden met alle bijzaken, dan kan hij niet optimaal met zijn corebusiness bezig zijn. Dit kost dus omzet!

De ondernemer zal dus keuzes moeten maken. Gaat hij investeren in personeel, zodat hij zich meer kan bezighouden met zijn corebusiness en dus meer omzet gaat maken of blijft hij die zeer drukke ondernemer, die maar niet boven een bepaalde omzet uitkomt?

Zijn er naast aannemen van personeel alternatieven? Jazeker!

Automatiseren

Veel activiteiten binnen de onderneming, kunnen optimaal worden geautomatiseerd (standaardisatie). Denk daarbij aan lead-verkoopprocessen, operationele processen, declaratie- en facturatieprocessen en boekhoudkundige processen. Hier kan je specifieke softwaresystemen (Enterprise Resource Planning systemen)voor gebruiken. Door een juiste inzet van deze systemen is een ondernemer in staat om zeer effectief en efficiënt te werken, wat leidt tot een hogere omzet tegen lagere kosten.

Echter er is ook een nadeel. Als een dergelijk software systeem wordt aangeschaft, koopt men vaak een systeem, wat nog volledig dient te worden ingericht en afgestemd op de wensen/eisen van de ondernemer. De aanschaf van een dergelijk systeem is vaak nog wel te overzien, echter de kosten voor inrichting ervan zijn vaak zeer kostbaar en meestal niet te dragen voor de ondernemer.

Outsourcen

Een goed alternatief kan ook gezien worden in het outsourcen van zoveel mogelijk zaken, die niet tot de corebusiness horen van de ondernemer. Vooral facturatie, debiteurenbeheer en overige boekhoudkundige zaken zijn goed te outsourcen, maar ook marketing en zelfs delen van het verkoopproces lenen zich hier goed voor. Wanneer ga je dan outsourcen? Zodra het sneller, beter en goedkoper is dan dat je het zelf kan!

Franchise

Aansluiting bij een franchiseorganisatie biedt vaak beide bovenstaande mogelijkheden. Omvangrijke investeringen in ERP systemen, worden verdeeld over de gehele franchise organisatie, wat er voor zorgt dat de franchisenemer tegen geringe kosten het gebruiksrecht krijgt van een volledig ingericht systeem. Daarnaast zorgt een goede franchise organisatie ervoor, dat de franchiseondernemer zich volledig kan focussen op zijn kernactiviteiten (corebusiness), doordat al zijn overige activiteiten worden verzorgd (geoutsourcet) door de franchiseorganisatie.


Franchise advies

FranchiseLab begeleidt u in iedere groeifase van uw franchise organisatie....Lees verder »

Franchise legal

Met Franchise Legal profiteert u als franchisegever van een werkwijze...Lees verder »

Franchise recruitment

Zonder franchisenemers heeft u geen formule. Kwaliteit maar zeker ook...Lees verder »

  • Meal Kits Blue Apron maken vliegende start

    30.08.2013
    Eens in de zoveel tijd kom je een formule tegen die even briljant als eenvoudig is of misschien wel briljant...
    Lees verder »
  • Komkommertijd

    02.08.2013
    Het leek er even niet meer van te komen maar de zomer is dan eindelijk zinderend van start gegaan. Werkend Nederland...
    Lees verder »
  • Als je doet wat je altijd deed…

    08.04.2013
    In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks -...
    Lees verder »
  • Social media binnen franchiseorganisaties

    01.08.2012
    In de huidige markt zien we dat franchiseorganisaties en franchisemerken nog relatief weinig gebruik maken van de inzet van social...
    Lees verder »
  • Franchise: de voor- en nadelen

    04.07.2012
    Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u...
    Lees verder »
  • Iedereen aan de Big Mac®

    24.05.2012
    In mijn tijd als accountmanager waren mijn klanten ondernemers. Als ik mijn werk goed deed dan verkochten zij met regelmaat...
    Lees verder »
  • Gratis en vrijblijvend

    24.05.2012
    Wat je van ver haalt is lekker luidt een bekend vaderlands gezegde. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is...
    Lees verder »
  • Laat je franchisedroom niet in duigen vallen!

    24.05.2012
    In onze franchisepraktijk komen we voor onze opdrachtgevers in contact met veel uitstekende kandidaat franchisenemers. Na enkele gesprekken zetten we...
    Lees verder »
  • De vijf valkuilen voor de startende franchisenemer

    24.05.2012
    In de Verenigde Staten, de bakermat van franchising, wordt veel over dit onderwerp geschreven. Met name het rijke korps aan...
    Lees verder »
  • Zonder kwantiteit geen kwaliteit

    24.05.2012
    Je zou ook kunnen stellen: zonder korte termijn geen lange termijn. Je kunt nog zo’n mooi business model ontwikkeld hebben,...
    Lees verder »